SaHaBaT MaYa

Monday, August 6, 2012

My Plan B: ~Danish Almond Butter Cookies~

Posted by eikorina-NaWaL sYaFiQ at 9:01 AM

Huduh bebenor cookies kami ni...almaklumlaa...first try kot...sebenarnya nama asal dia Danish butter cookies...tp disebabkan aku pi letak almond byk sgt, so aku tkar la nama dia jd Danish Almond Butter Cookies...heee...

Guess what??? aku wat biskut ni pas tgk Chong Wei final kat Olympic semlm...lebih kurg stat wat adunan pkul 9.40mlm...pkul 9.50mlm siap, kne simpan dlm fridge kejap dlm 30min..huuu...time tu laa aku kalut nak kemas beg sumer...maklumlaa..bas balik KL pkul 11.30mlm...dlm pkul 10.20, aku stat la nak bentukkan...patut la dlm blog HaSue suh gune piping bag...sbb adunan dia lembut sgt...mslhnyer aku cari piping bag tu xjumper...so, aku gne laa acuan bentuk LOVE tu...adoiyaii...terpaksa wat tebal2 sbb klu nipis xleh nak angkat masuk loyang...lembut sgt...aku wat cpat2 sbb nnti nak bakar lg...pastu sibuk nak solat isyak lg...nasib bek bakar dlm 15min jer...

Biler dah siap bakar cookies ni...aku trus siap2, mama antar pi stesyen bas...so, xsempat laa aku nak merasa cookies ni...erm...adik aku yg pindahkan dr loyang ke balang...dia msg aku ckp..."biskut dah masukkan dlm balang...mcm biskut baby jer.."huuu...biskut tu bila dah bkr dia mengembang...so, agak besar laa saiz dier...heee...

Aku smpai KL dah ni...kat umah aku ni...aku amek time off pagi...ingt nak tido jap...tp mcm xsmpat jerr sbb dah pkul 8.55am...satgi pkul 10.30am ada klas...huu...arini 6 jam kot...

Td smpai pudu pkul 5am..trus kaki ni melangkah menuju ke KFC yg bertentang dgn pudu tu..apa lagi...SAHUR!!! aku amek set AM TWISTER dgn coffee...hurmm....nyum2...sementara nak tggu surau pudu bukak (tima masuk subuh), aku lepak laa kejap kat KFC tu...ramai gak yg lepak kat KFC tu...dlm pkul 5.50am, aku gerak laa pi surau pudu...dlm pkul 7am jannah smpai...(THANKS NUR JANNAH BINTI MOHAIDIN) sbb susahkan diri amek aku kat pudu pagi tadi... \(^_^)/ Sayang ko lebey!!!

Oklah..kat sini aku sertakan resepi Danish Butter Cookies

Resepi: Kak Fida@myresipi.com 
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan ( 50 keping, lebih kurang )

125 g mentega (1/2 buku)
45 g gula icing (1/3 cwn)
140 g tepung Top/gandum* (1 1/4 cwn)
1/4 sk baking powder* - (*ayak bersama)
1/2 sk butter oil atau 1 sk esen vanilla
choc chips atau kismis - utk hiasan -hasue letak badam cincang,gaul sekali dalam adunan
gula halus - utk tabur (opt)

Cara-cara

1.             Putar mentega dan gula icing hinga berkrim.Masukkan butter oil atau esen vanilla dan akhir masukkan campuran tepung Top/gandum dan pukul sebati.
2.             Simpan doh dalam peti sejuk selama 1/2 jam.Masukkan doh dalam piping bag dan bentukkan atas dulang pembakar.Hias dengan choc chip atau kismis.
3.             Bakar pada suhu 150C selama 15 min atau hingga perang.Taburkan gula halus diatas cookies jika suka dan sejukkan
4.             *Bentuk cookies boleh dipelbagaikan ikut suka. 

0 comments:

 

~ NuKiLaN HaTiKu ~ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise