SaHaBaT MaYa

Sunday, October 28, 2012

Hari Raya Korban...Pengorbanan???

Posted by eikorina-NaWaL sYaFiQ at 9:25 PM
Sultan Muhammad Ke-V berkenan sembelih lembu
Wah...gambar kat atas ni aku amek dari blog mana ntah..gambar Sultan Kelantan nak sembelih lembu...pemimpin mcm ni la yg kita mahu...reti utk sembelih...alhamdulillah masih ada lg sultan yg cerdik pandai mcm ni kat negara kita...aku search kat google image td...gambar ni yg terbaik...yg lain a bit extreme...takut nnti ader yg xlalu nak baca entry aku kali ni sbb gambar plak...heee....

Ok laa....bukan pasal gambar ni yg aku nak bincang...mcm biasa...im juz writing sumtin' as my opinion...kan..kan???hee...jgn marah klu ada yg terkena kat sesaper...opss...mgkin jugak terkena batang hidung aku sendiri....(sekadar memperingati diri sendiri...)

bila kita tanya kat semua org ttg Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Korban ni...majoriti sumer boleh cerita tentang pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s...tentang wahyu Allah swt yg mahukan Nabi Ibrahim a.s menyembelih anaknya utk dijadikan korban...dan tatkala pisau mengenai leher Nabi Ismail a.s, Allah swt telah menukarkan baginda dgn seekor kibas...hurm...mcmane rupa kibas erk??? jap aku try google image...kot2 jumpa...leh letak kat sini...

Kibas
So...jmper jugak aku dgn gambar kibas...rupa dia ala2 kambing biri2 gitu..kan??? ok laa....so, itu sedikit sebyk yg majoriti umat Islam tahu tentang peristiwa korban itu..betul x??? tapi...pernah tak korang sumer terfikir apakah makna sebenar di sebalik kisah itu??? Ia berkaitan dengan perngorbanan jiwa dan nurani kita...betul x???

Dalam hidup kita ni, banyak benda yg kita kena korbankan...betul x??? If u want to get sumtin', u must sacrifice sumtin'...betul x??? kdg2 klu time exam tu..kengkawan ajak berborak la...ajak tgk wayang laa...terpaksa kita korban jawab "TAK NAK" sbb nak kena study...takpun pagi2 pas subuh, sedapnya klu dapat tido balik..."terpaksa korban tahan ngantok tu"...

Kita jugak kena ingt pengorbanan ibu bapa kita utk membesarkan kita...bukan sekadar ingt tau...kena la membalasnya plak...

alamak...naper idea aku tetiber blank ni??? td mcm mencurah2 aku nak taip...huhu...terpaksalah aku berkorban utk stop setakat ini dulu...heee...

jumpa lain kali...insyaallah...

wassalam...

\(^_^)/

0 comments:

 

~ NuKiLaN HaTiKu ~ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise